Kuluttajavirasto kehottaa syyskuussa julkaistussa tiedotteessaan kuluttajia olemaan tarkkana, jos heille on tarjottu luottoa kyseenalaisella tavalla tai luoton laskutuksessa tai perinnässä on epäselvyyksiä. Tällä kertaa ongelmia ovat aiheuttaneet neljä pikavippiyritystä, Aeris, Tromvelt, M Aurora ja EC Finland. Yritysten pikaluottosivustoja ovat olleet muun muassa E-credit ja Hetivippi. Kyseisiltä sivustoilta ei voi enää nostaa vippejä. Yritysten saatavia on perinyt perintätoimisto GP-Perintätoimisto Oy. Kuluttajavirasto kertoo saaneensa perinnästä runsaasti yhteydenottoja. Pikavippiyritykset ovat lähettäneet kuluttajille kalliita tekstiviestejä. Viestien vastaanottaminen ja lähettäminen on ollut maksullista. Viestipalveluista on saattanut koitua jopa 200 euroa ylimääräisiä kuluja. Iltalehti kertoi loppuvuodesta 2011, että E-creditistä ja Hetivipistä oli meneillään rikostutkinta jo silloin. Lehden mukaan yritykset eivät välttämättä edes aikoneet lainata rahaa, vaan pyrkivät vain rahastamaan kuluttajia sillä, että nämä tietämättään ostavat kalliin tekstiviestipalvelun. Osa kuluttajista ei ollut tiennyt käyttävänsä maksullisia viestipalveluita, ja osa viestejä saaneista ei edes ollut yrittänyt saada yrityksiltä lainaa tai muutenkaan ollut oma-aloitteisesti niiden kanssa missään tekemisissä. Kuluttajavirasto kertoo, että kyseessä olevien yritysten luottosopimuksissa on ollut selvästi perintälain vastainen ehto. Ehdon mukaan yritys saa siirtää laskun eräpäivää oma-aloitteisesti, jos laskun maksu myöhästyy. Eräpäivän siirrosta yritykset perivät 20 euron kulut. Yritysten asiakaspalvelussa on ollut vakavia ongelmia. Kuluttajat ovat yrittäneet selvittää asiakaspalvelusta saamansa laskun perusteita, mutta tietojen saanti on ollut hankalaa. Ylipäätään asiakaspalveluun oli vaikea saada yhteyttä, sillä ainoat yhteydenottotavat olivat faksi ja sähköposti, eikä viesteihin aina vastattu. Helsingin poliisille on tehty tutkintapyyntö yritysten toiminnasta. Pyynnön teki apulaisvaltakunnansyyttäjä. Mitä kuluttaja voi tehdä, jos häneltä yritetään periä epäselviä tai perusteettomia laskuja? Kuluttajavirasto neuvoo, että mikäli asia on edelleen perintätoimiston kirjeperinnässä, kuluttaja voi tehdä valituksen laskuista. Valituksen pohjana voi käyttää kuluttajaviraston sivuilta löytyvää lomaketta. GP-Perintätoimisto Oy on tehnyt saatavista haastehakemuksia käräjäoikeuteen. Jos kuluttaja saa haasteen käräjäoikeudesta, siihen kannattaa vastata viipymättä määräajan puitteissa. Kirjallisessa vastineessa on perusteltava, miksi ja miltä osin laskut ovat perusteettomia tai epäselviä. Lisätietoja Kuluttajaviraston tiedotteessa.

Aiheeseen liittyviä artikkeleja

  • stoppi 1Pikavippien mainontaa rajoitetaan nyt Kemissä Useissa kaupungeissa on viime aikoina keskusteltu pikavippimainosten kieltämisestä, ja ainakin Tampere ja Kouvola ovat päätyneet kiellon kannalle. Pohjolan Sanomat kertoo, että Kemin […]
  • Ferratum 2Tienaa rahaa Ferratumin kampanjalla Ferratum on käynnistänyt kampanjan, jonka avulla tienaat rahaa kutsumalla kavereitasi Ferratumin asiakkaiksi.
  • Vaihtoehtoja pikavipeilleVaihtoehtoja pikavipeille Mitä tapahtuu jos pikavipit kielletään? Mitä vaihtoehtoja on hommata nopeasti pientä lisärahaa, kun palkka ei tunnu riittävän, tai opintotuki ei riitä uusiin oppikirjoihin?
  • EkstraluottoEkstraluotto Kun rahan tarve yllättää, on joskus tarpeellista kääntyä luottoa tarjoavan yrityksen puoleen. Ekstraluotto on näistä yksi vaihtoehto. Vuodesta 2006 toiminut palvelu tarjoaa joustoluottoa […]
  • Pikavippien kysyntä edelleen nousussaPikavippien kysyntä edelleen nousussa Pikavippien kulut ovat kovan kilpailun myötä laskeneet tasaisesti viime vuoden aikana. Kulut ovat keskimäärin 23 prosenttia myönnetystä lainapääomasta.
  • Pitäisikö pikavipit kieltää?Pitäisikö pikavipit kieltää? Moni saa pikavipistä helpotusta tilapäisiin rahahuoliin ja pystyy sen avulla hoitamaan esimerkiksi puhelinlaskun ajallaan. Toisaalta jotkut ajautuvat vippien vuoksi hankaliin […]
  • Matti KukkarossaMatti Kukkarossa Matti Kukkarossa on toimintaansa avoimeksi, edulliseksi ja selkeäksi kuvaileva pikalainayritys, jonka omistaa FI Capital Oy. Koskaan ei tarvitse jäädä yksin rahapulansa kanssa. Matti […]
  • Statuslaina1 3Statuslaina Statuslainan asiakkaalla on valittavanaan 50, 100, 150, 200, 250 ja 300 euron pikavipit, joiden avulla hankalakin rahatilanne alkaa näyttää jo paljon valoisammalta. Uudetkin asiakkaat […]
  • BigBankBigBank Kulutusluotto on hyvin suuri rahoitusmuoto. Se pitää sisällään 2000 – 20 000 euron luottosummat. Maksuaikaa asiakas voi saada 6 – 120 kuukautta. Lainan lyhennys tapahtuu tasaerissä […]
  • ongelmia 4Maksuhäiriömerkinnästä voi seurata yllättäviä ongelmia Jos luottotiedoissa on maksuhäiriömerkintä, jopa verkkopankkitunnusten ja vakuutusten hankkiminen voi hankaloitua. Kuluttajaliiton mukaan verkkopankin käyttö ja kotivakuutus pitää taata […]