Kuluttajavirasto kehottaa syyskuussa julkaistussa tiedotteessaan kuluttajia olemaan tarkkana, jos heille on tarjottu luottoa kyseenalaisella tavalla tai luoton laskutuksessa tai perinnässä on epäselvyyksiä. Tällä kertaa ongelmia ovat aiheuttaneet neljä pikavippiyritystä, Aeris, Tromvelt, M Aurora ja EC Finland. Yritysten pikaluottosivustoja ovat olleet muun muassa E-credit ja Hetivippi. Kyseisiltä sivustoilta ei voi enää nostaa vippejä. Yritysten saatavia on perinyt perintätoimisto GP-Perintätoimisto Oy. Kuluttajavirasto kertoo saaneensa perinnästä runsaasti yhteydenottoja. Pikavippiyritykset ovat lähettäneet kuluttajille kalliita tekstiviestejä. Viestien vastaanottaminen ja lähettäminen on ollut maksullista. Viestipalveluista on saattanut koitua jopa 200 euroa ylimääräisiä kuluja. Iltalehti kertoi loppuvuodesta 2011, että E-creditistä ja Hetivipistä oli meneillään rikostutkinta jo silloin. Lehden mukaan yritykset eivät välttämättä edes aikoneet lainata rahaa, vaan pyrkivät vain rahastamaan kuluttajia sillä, että nämä tietämättään ostavat kalliin tekstiviestipalvelun. Osa kuluttajista ei ollut tiennyt käyttävänsä maksullisia viestipalveluita, ja osa viestejä saaneista ei edes ollut yrittänyt saada yrityksiltä lainaa tai muutenkaan ollut oma-aloitteisesti niiden kanssa missään tekemisissä. Kuluttajavirasto kertoo, että kyseessä olevien yritysten luottosopimuksissa on ollut selvästi perintälain vastainen ehto. Ehdon mukaan yritys saa siirtää laskun eräpäivää oma-aloitteisesti, jos laskun maksu myöhästyy. Eräpäivän siirrosta yritykset perivät 20 euron kulut. Yritysten asiakaspalvelussa on ollut vakavia ongelmia. Kuluttajat ovat yrittäneet selvittää asiakaspalvelusta saamansa laskun perusteita, mutta tietojen saanti on ollut hankalaa. Ylipäätään asiakaspalveluun oli vaikea saada yhteyttä, sillä ainoat yhteydenottotavat olivat faksi ja sähköposti, eikä viesteihin aina vastattu. Helsingin poliisille on tehty tutkintapyyntö yritysten toiminnasta. Pyynnön teki apulaisvaltakunnansyyttäjä. Mitä kuluttaja voi tehdä, jos häneltä yritetään periä epäselviä tai perusteettomia laskuja? Kuluttajavirasto neuvoo, että mikäli asia on edelleen perintätoimiston kirjeperinnässä, kuluttaja voi tehdä valituksen laskuista. Valituksen pohjana voi käyttää kuluttajaviraston sivuilta löytyvää lomaketta. GP-Perintätoimisto Oy on tehnyt saatavista haastehakemuksia käräjäoikeuteen. Jos kuluttaja saa haasteen käräjäoikeudesta, siihen kannattaa vastata viipymättä määräajan puitteissa. Kirjallisessa vastineessa on perusteltava, miksi ja miltä osin laskut ovat perusteettomia tai epäselviä. Lisätietoja Kuluttajaviraston tiedotteessa.

Aiheeseen liittyviä artikkeleja

  • Kerro vippitarina ja voita 200 euroa Ferratumin kilpailustaKerro vippitarina ja voita 200 euroa Ferratumin kilpailusta Pikavippipalvelu Ferratum järjestää kirjoituskilpailun, jossa parhaan vippitarinansa kertonut osallistuja voittaa 200 euroa puhtaana käteen.
  • helppovippi 1Helppovippi Helppovippi on joustavaa ja rehtiä lainarahaa kaipaavalle varteenotettava vaihtoehto. Lainapalvelun hintoja voi pudottaa alaspäin toimimalla nopeasti ja maksaminen on joustavaa. […]
  • sea 2Maaseudun Tulevaisuus: Velkaneuvonnan tarve kasvaa Työttömillä, yksin elävillä ja yksinhuoltajilla on muita suurempi riski päätyä velkajärjestelyyn.
  • Fellow Finance mahdollistaa vertaislainojen uudelleenmyynninFellow Finance mahdollistaa vertaislainojen uudelleenmyynnin Suomalainen vertaislainayhtiö Fellow Finance mahdollistaa vertaislainojen jälleenmyynnin. Sijoittaja voi siis myydä saatavansa eteenpäin toiselle sijoittajalle, ja sijoittajat voivat ostaa […]
  • Lainacom 3Laina.com Laina.comin asiakasystävällisestä vippipalvelussa oman pikavippinsä voi valita kymmenen euron tarkkuudella 50 – 1000 euron valikosta. 2000 euron tililuoton puitteissa voi nostaa […]
  • kuningasvippi 4Kuningasvippi Kuningasvippi on pikalainapalvelu, joka on luotu 50 – 300 euron vippiä vailla olevien helpotukseksi. Kuningasvipiltä asiakas saa helppoja lainaratkaisuja pieniin ja keskikokoisiin […]
  • Statuslaina1 5Statuslaina Statuslainan asiakkaalla on valittavanaan 50, 100, 150, 200, 250 ja 300 euron pikavipit, joiden avulla hankalakin rahatilanne alkaa näyttää jo paljon valoisammalta. Uudetkin asiakkaat […]
  • OKMoney 6Ok Money arpoo 1000 euroa yhteystietonsa päivittäneiden kesken Ok Money arpoo yhteensä 1000 euroa kaikkien yhteystietonsa päivittävien kesken. Asiakas- ja yhteystietonsa päivittämällä voi voittaa 200 euroa.
  • Kuulutko tähän ryhmään? Tuplasti suurempi maksuhäiriöriskiKuulutko tähän ryhmään? Tuplasti suurempi maksuhäiriöriski Maksuhäiriöisten kuluttajien määrä on hieman pienentynyt, mutta yhdellä kansanryhmällä on edelleen tuplasti enemmän maksuhäiriöitä kuin kansalaisilla keskimäärin
  • Vippien kysyntä tasoittui alkuvuonnaVippien kysyntä tasoittui alkuvuonna Tilastokeskuksen muutamia viikkoja sitten julkaisemasta luottokantatilastosta selviää, että suomalaisten kotitalouksien luottokanta oli vuoden 2012 ensimmäisellä neljänneksellä […]