Kuluttajavirasto kehottaa syyskuussa julkaistussa tiedotteessaan kuluttajia olemaan tarkkana, jos heille on tarjottu luottoa kyseenalaisella tavalla tai luoton laskutuksessa tai perinnässä on epäselvyyksiä.

Tällä kertaa ongelmia ovat aiheuttaneet neljä pikavippiyritystä, Aeris, Tromvelt, M Aurora ja EC Finland. Yritysten pikaluottosivustoja ovat olleet muun muassa E-credit ja Hetivippi. Kyseisiltä sivustoilta ei voi enää nostaa vippejä.

Yritysten saatavia on perinyt perintätoimisto GP-Perintätoimisto Oy. Kuluttajavirasto kertoo saaneensa perinnästä runsaasti yhteydenottoja.

Pikavippiyritykset ovat lähettäneet kuluttajille kalliita tekstiviestejä. Viestien vastaanottaminen ja lähettäminen on ollut maksullista. Viestipalveluista on saattanut koitua jopa 200 euroa ylimääräisiä kuluja.

Iltalehti kertoi loppuvuodesta 2011, että E-creditistä ja Hetivipistä oli meneillään rikostutkinta jo silloin. Lehden mukaan yritykset eivät välttämättä edes aikoneet lainata rahaa, vaan pyrkivät vain rahastamaan kuluttajia sillä, että nämä tietämättään ostavat kalliin tekstiviestipalvelun. Osa kuluttajista ei ollut tiennyt käyttävänsä maksullisia viestipalveluita, ja osa viestejä saaneista ei edes ollut yrittänyt saada yrityksiltä lainaa tai muutenkaan ollut oma-aloitteisesti niiden kanssa missään tekemisissä.

Kuluttajavirasto kertoo, että kyseessä olevien yritysten luottosopimuksissa on ollut selvästi perintälain vastainen ehto. Ehdon mukaan yritys saa siirtää laskun eräpäivää oma-aloitteisesti, jos laskun maksu myöhästyy. Eräpäivän siirrosta yritykset perivät 20 euron kulut.

Yritysten asiakaspalvelussa on ollut vakavia ongelmia. Kuluttajat ovat yrittäneet selvittää asiakaspalvelusta saamansa laskun perusteita, mutta tietojen saanti on ollut hankalaa. Ylipäätään asiakaspalveluun oli vaikea saada yhteyttä, sillä ainoat yhteydenottotavat olivat faksi ja sähköposti, eikä viesteihin aina vastattu.

Helsingin poliisille on tehty tutkintapyyntö yritysten toiminnasta. Pyynnön teki apulaisvaltakunnansyyttäjä.

Mitä kuluttaja voi tehdä, jos häneltä yritetään periä epäselviä tai perusteettomia laskuja? Kuluttajavirasto neuvoo, että mikäli asia on edelleen perintätoimiston kirjeperinnässä, kuluttaja voi tehdä valituksen laskuista. Valituksen pohjana voi käyttää kuluttajaviraston sivuilta löytyvää lomaketta.

GP-Perintätoimisto Oy on tehnyt saatavista haastehakemuksia käräjäoikeuteen. Jos kuluttaja saa haasteen käräjäoikeudesta, siihen kannattaa vastata viipymättä määräajan puitteissa. Kirjallisessa vastineessa on perusteltava, miksi ja miltä osin laskut ovat perusteettomia tai epäselviä.

Lisätietoja Kuluttajaviraston tiedotteessa.

Aiheeseen liittyviä artikkeleja

  • Vaihtoehtoa vipeille etsitään kiivaastiVaihtoehtoa vipeille etsitään kiivaasti Vipit ovat vähävaraisille henkilöille ainoa vaihtoehto, eivätkä pankit ole halukkaita lähtemään mukaan vippibisnekseen. Oikeusministeriö koittaakin parhaillaan selvittää parasta […]
  • ecredit 1eCredit EC Finland Oy:n omistama eCredit on monipuolinen, lyhytaikaisiin rahoitustarpeisiin erikoistunut lainapalvelu. Se ottaa asiakkaikseen kaikki sellaiset oikeustoimikelpoiset henkilöt, jotka […]
  • KSML: Velkaneuvonnan tarve kasvussaKSML: Velkaneuvonnan tarve kasvussa Velkaneuvonnan tarve lisääntyy Keski-Suomessa. Pikavippi on usein ylivelkaantuneiden viimeinen yritys selvitä raha-asioista.
  • eurosetelit2 2Pikavipeillä uudenlaisia muotoja Pikavippien korkokattosäännöksen voimaantulon jälkeen pieniä lainoja on alettu antaa uudenlaisilla tavoilla, sillä perinteiset pienet vipit eivät ole enää kannattavia.
  • Pikavippikierre aiheuttaa ahdistusta ja unettomuuttaPikavippikierre aiheuttaa ahdistusta ja unettomuutta Jos joudut ottamaan jatkuvasti uusia pikalainoja maksaaksesi vanhat pois tai selvitäksesi kuun loppuun asti, saatat olla pikavippikierteessä. Pikavippikierteen muotokuva -tutkimus […]
  • Mies otti pikavippejä vaimonsa nimiinMies otti pikavippejä vaimonsa nimiin Velkakierteeseen joutunut mies otti pikavippejä ensin omiinsa, ja sittemmin myös vaimonsa nimiin, ja sai lopulta tuomion yli viidestäkymmenestä eri petoksesta. Kaikkiaan mies otti velkoja […]
  • Vastuullista vippaamista – näin et joudu vippikierteeseenVastuullista vippaamista – näin et joudu vippikierteeseen Keräsimme viisi ohjetta, joiden avulla pikavipin ottaminen onnistuu helposti ja turvallisesti, ilman vaaraa vippikierteeseen tai velkaongelmiin päätymisestä.
  • Seurakunnan vippejä myönnetty jo 200 000 euron edestäSeurakunnan vippejä myönnetty jo 200 000 euron edestä Kotkan kaupungin ja seurakuntien myöntämillä pienluotoilla on ollut kova kysyntä. Luottoja on mynnetty 200 000 euron edestä ja kyselyjä on tullut satoja.
  • FerratumFerratum Ferratum on Suomen Pienlainayhdistys ry:n perustajayritys Ferratum Finland Oy:n omistama, lainarahaa 50 – 3000 euron muodossa jakava rehti lainapalvelu. Ferratumin valttikortteihin […]
  • ongelmia 3Maksuhäiriömerkinnästä voi seurata yllättäviä ongelmia Jos luottotiedoissa on maksuhäiriömerkintä, jopa verkkopankkitunnusten ja vakuutusten hankkiminen voi hankaloitua. Kuluttajaliiton mukaan verkkopankin käyttö ja kotivakuutus pitää taata […]