Kuluttajavirasto kehottaa syyskuussa julkaistussa tiedotteessaan kuluttajia olemaan tarkkana, jos heille on tarjottu luottoa kyseenalaisella tavalla tai luoton laskutuksessa tai perinnässä on epäselvyyksiä. Tällä kertaa ongelmia ovat aiheuttaneet neljä pikavippiyritystä, Aeris, Tromvelt, M Aurora ja EC Finland. Yritysten pikaluottosivustoja ovat olleet muun muassa E-credit ja Hetivippi. Kyseisiltä sivustoilta ei voi enää nostaa vippejä. Yritysten saatavia on perinyt perintätoimisto GP-Perintätoimisto Oy. Kuluttajavirasto kertoo saaneensa perinnästä runsaasti yhteydenottoja. Pikavippiyritykset ovat lähettäneet kuluttajille kalliita tekstiviestejä. Viestien vastaanottaminen ja lähettäminen on ollut maksullista. Viestipalveluista on saattanut koitua jopa 200 euroa ylimääräisiä kuluja. Iltalehti kertoi loppuvuodesta 2011, että E-creditistä ja Hetivipistä oli meneillään rikostutkinta jo silloin. Lehden mukaan yritykset eivät välttämättä edes aikoneet lainata rahaa, vaan pyrkivät vain rahastamaan kuluttajia sillä, että nämä tietämättään ostavat kalliin tekstiviestipalvelun. Osa kuluttajista ei ollut tiennyt käyttävänsä maksullisia viestipalveluita, ja osa viestejä saaneista ei edes ollut yrittänyt saada yrityksiltä lainaa tai muutenkaan ollut oma-aloitteisesti niiden kanssa missään tekemisissä. Kuluttajavirasto kertoo, että kyseessä olevien yritysten luottosopimuksissa on ollut selvästi perintälain vastainen ehto. Ehdon mukaan yritys saa siirtää laskun eräpäivää oma-aloitteisesti, jos laskun maksu myöhästyy. Eräpäivän siirrosta yritykset perivät 20 euron kulut. Yritysten asiakaspalvelussa on ollut vakavia ongelmia. Kuluttajat ovat yrittäneet selvittää asiakaspalvelusta saamansa laskun perusteita, mutta tietojen saanti on ollut hankalaa. Ylipäätään asiakaspalveluun oli vaikea saada yhteyttä, sillä ainoat yhteydenottotavat olivat faksi ja sähköposti, eikä viesteihin aina vastattu. Helsingin poliisille on tehty tutkintapyyntö yritysten toiminnasta. Pyynnön teki apulaisvaltakunnansyyttäjä. Mitä kuluttaja voi tehdä, jos häneltä yritetään periä epäselviä tai perusteettomia laskuja? Kuluttajavirasto neuvoo, että mikäli asia on edelleen perintätoimiston kirjeperinnässä, kuluttaja voi tehdä valituksen laskuista. Valituksen pohjana voi käyttää kuluttajaviraston sivuilta löytyvää lomaketta. GP-Perintätoimisto Oy on tehnyt saatavista haastehakemuksia käräjäoikeuteen. Jos kuluttaja saa haasteen käräjäoikeudesta, siihen kannattaa vastata viipymättä määräajan puitteissa. Kirjallisessa vastineessa on perusteltava, miksi ja miltä osin laskut ovat perusteettomia tai epäselviä. Lisätietoja Kuluttajaviraston tiedotteessa.

Aiheeseen liittyviä artikkeleja

  • Milloin pikalainahakemus voidaan hylätä?Milloin pikalainahakemus voidaan hylätä? Pikalainahakemus voidaan hylätä useista eri syistä. Tyypillisiä syitä ovat hakijan nuori ikä ja luottohäiriöt, sekä avoimet lainat kyseisellä palvelulla.
  • CreditUp 1CreditUp CreditUp Prepaid Mastercard toimii nimensä mukaisesti siten, että ensin siihen ladataan rahaa ja sitten sillä voi tehdä ostoksia ja varata vaikkapa hotellihuoneita, mitä vain. Kortti […]
  • Easylaina 2Easylaina Easylaina on pikavippipalvelu, joka on luotu 50 – 300 euron lainarahasta haaveilevia varten. Palvelu on RTF Finance Oy:n omistuksessa. Kun henkilö siis on ehtinyt vähintään 19 vuoden […]
  • Capitum 3Capitum Capitum.fi:n pikavipit ovat pieniä ja keskikokoisia, elämän eri käänteissä tarpeellisiksi osoittautuvia summia. Ne ovat siis 50, 100, 150, 200, 300 ja 400 euroa. Lainat maksetaan takaisin […]
  • Pitäisikö pikavipit kieltää?Pitäisikö pikavipit kieltää? Moni saa pikavipistä helpotusta tilapäisiin rahahuoliin ja pystyy sen avulla hoitamaan esimerkiksi puhelinlaskun ajallaan. Toisaalta jotkut ajautuvat vippien vuoksi hankaliin […]
  • Pikavippipalvelu tarjoaa uudenlaista lainanvälitystäPikavippipalvelu tarjoaa uudenlaista lainanvälitystä Netti on täynnä erilaisia pikavippi- ja lainavertailuita. Näille yhteistä on monesti se, että sivustot ovat sekavia ja huonolaatuisia.
  • Ruotsissa pikavippiyrityksillä parantamisen varaaRuotsissa pikavippiyrityksillä parantamisen varaa Naapurimaassa Ruotsissa pikavippiyritykset ovat saaneet noottia viranomaistahoilta. Yritykset eivät ole läpäisseet Ruotsin kuluttajaviranomaisten seulaa.
  • Euroloan julkaisemassa virtuaalisen luottokortinEuroloan julkaisemassa virtuaalisen luottokortin Nykymuotoisille pikavipeille tulee loppu kesäkuussa, kun pienten luottojen korkokattosäännös astuu voimaan. Luottoyhtiö Euroloan aikoo täyttää pikavippien jättämää aukkoa tuomalla […]
  • EkstraluottoEkstraluotto Kun rahan tarve yllättää, on joskus tarpeellista kääntyä luottoa tarjoavan yrityksen puoleen. Ekstraluotto on näistä yksi vaihtoehto. Vuodesta 2006 toiminut palvelu tarjoaa joustoluottoa […]
  • 24-vippi24-vippi 24-vippiä saat helposti tekstiviestillä. Vipin kustannukset ovat edulliset, ja lainavaihtoehtoja on paljon. Valitse omasi 20 - 600 euron vippivalikoimasta.