Pikavippiyritykset ovat usein olleet Kuluttajaviraston hampaissa, koska lainan ehdot on ilmoitettu mainoksissa puutteellisesti. Ajankohtaista kuluttajaoikeudesta -verkkolehti kertoo, että kuluttaja-asiamies on puuttunut tällä kertaa pikaluottoja tarjoavan Vivuksen sekä kulutusluottoihin keskittyneiden Bigbank AS:n ja Santander Consumer Financen mainontaan. Kuluttajansuojalaki vaatii, että pikavippien ja kulutusluottojen mainonnan yhteydessä on ilmoitettava muun muassa luoton todellinen vuosikorko, luottosopimuksen kesto ja luoton ja luottokustannusten yhteismäärä. Tietojen tulee vastata niitä luottoehtoja, jotka luotonantaja yleensä tarjoaa, ja tiedot on kerrottava nimenomaan mainoksessa – pelkkä viittaus kotisivuilla kerrottuihin tietoihin ei riitä. Lain tarkoituksena on, että kuluttaja saa riittävästi tietoja luoton ehdoista ja kustannuksista ja että hän pystyy niiden perusteella arvioimaan, sopiiko luotto hänen tarpeisiinsa. Vivus mainosti radiossa yhtiön ensilainaa, jonka saa ilman kuluja ja korkoja. Radiomainos oli kuitenkin kuluttajansuojalain vastainen, sillä mainoksessa ei kerrottu kaikkia vaadittavia luoton ehtoja. Ensilainaa ei kuluttaja-asiamiehen mukaan voida pitää erillisenä luottotuotteena, eikä ensilainan ehtoja toisaalta myöskään luotonantajan tarjoamina tavanomaisina luottoehtoina. Vivukselle huomautettiin myös, että mainonnassa esitetyt tosiasiaväitteet pitää pystyä todistamaan oikeiksi. Toisessa Vivuksen radiomainoksessa kerrottiin, että yhtiö tarjoaa ”vastuullisimpia ja edullisimpia” pikavippejä. Kuluttaja-asiamies kuitenkin vaatii, että väite edullisimmuudesta pitää näyttää toteen esimerkiksi kattavalla hintavertailulla. Väitteiden tulee perustua puolueettomiin ja luotettaviin selvityksiin, tutkimuksiin tai vastaaviin. Vivus aikoo jatkossa mainostaa vain edullisia, ei edullisimpia luottoja. Santander Consumer Finance sai puolestaan huomautuksen televisiomainostensa takia. Noin 15 sekunnin mittaisessa mainoksessa kerrottiin kyllä lainan todellinen vuosikorko, laina-aika ja lainan määrä, mutta ei muita kuluttajansuojalain vaatimia luottoehtoja. Tietoja ei myöskään kerrottu tarpeeksi selkeästi, sillä ne lukivat vain pienikokoisella tekstillä mainoksen alareunassa. Kuluttaja-asiamiehen mukaan niiden havaitseminen ja lukeminen olisi kuluttajille käytännössä hankalaa. Bigbank AS:n Suomen sivuliike mainosti kulutusluottoja muun muassa tekstillä ”Ota aurinkolainaa nyt ja nauti kesästä enemmän. Huoletonta kesälomaa”. Mainosten taustakuvana käytettiin aurinkoista hiekkarantaa. Mainoksissa kerrottiin luoton määrästä ja laina-ajasta, mutta esimerkiksi luoton todellinen vuosikorko ja muut luottokustannukset jäivät ilmoittamatta, joten mainokset olivat kuluttajansuojalain vastaisia. Lisäksi kuluttaja-asiamies katsoi mainosten olevan hyvän luotonantotavan vastaisia, sillä mainonnassa korostettiin luoton ottamisen huolettomuutta. Koska mainoksista lisäksi puuttuivat kuluttajansuojalain mukaiset tiedot, kuluttaja-asiamies arvioi mainosten olevan omiaan heikentämään kuluttajan kykyä harkita huolellisesti luoton ottamista. Kaikki mainitut yritykset ovat sitoutuneet muuttamaan markkinointiaan kuluttaja-asiamiehen vaatimalla tavalla.