Pikavippiyritykset ovat usein olleet Kuluttajaviraston hampaissa, koska lainan ehdot on ilmoitettu mainoksissa puutteellisesti. Ajankohtaista kuluttajaoikeudesta -verkkolehti kertoo, että kuluttaja-asiamies on puuttunut tällä kertaa pikaluottoja tarjoavan Vivuksen sekä kulutusluottoihin keskittyneiden Bigbank AS:n ja Santander Consumer Financen mainontaan. Kuluttajansuojalaki vaatii, että pikavippien ja kulutusluottojen mainonnan yhteydessä on ilmoitettava muun muassa luoton todellinen vuosikorko, luottosopimuksen kesto ja luoton ja luottokustannusten yhteismäärä. Tietojen tulee vastata niitä luottoehtoja, jotka luotonantaja yleensä tarjoaa, ja tiedot on kerrottava nimenomaan mainoksessa – pelkkä viittaus kotisivuilla kerrottuihin tietoihin ei riitä. Lain tarkoituksena on, että kuluttaja saa riittävästi tietoja luoton ehdoista ja kustannuksista ja että hän pystyy niiden perusteella arvioimaan, sopiiko luotto hänen tarpeisiinsa. Vivus mainosti radiossa yhtiön ensilainaa, jonka saa ilman kuluja ja korkoja. Radiomainos oli kuitenkin kuluttajansuojalain vastainen, sillä mainoksessa ei kerrottu kaikkia vaadittavia luoton ehtoja. Ensilainaa ei kuluttaja-asiamiehen mukaan voida pitää erillisenä luottotuotteena, eikä ensilainan ehtoja toisaalta myöskään luotonantajan tarjoamina tavanomaisina luottoehtoina. Vivukselle huomautettiin myös, että mainonnassa esitetyt tosiasiaväitteet pitää pystyä todistamaan oikeiksi. Toisessa Vivuksen radiomainoksessa kerrottiin, että yhtiö tarjoaa ”vastuullisimpia ja edullisimpia” pikavippejä. Kuluttaja-asiamies kuitenkin vaatii, että väite edullisimmuudesta pitää näyttää toteen esimerkiksi kattavalla hintavertailulla. Väitteiden tulee perustua puolueettomiin ja luotettaviin selvityksiin, tutkimuksiin tai vastaaviin. Vivus aikoo jatkossa mainostaa vain edullisia, ei edullisimpia luottoja. Santander Consumer Finance sai puolestaan huomautuksen televisiomainostensa takia. Noin 15 sekunnin mittaisessa mainoksessa kerrottiin kyllä lainan todellinen vuosikorko, laina-aika ja lainan määrä, mutta ei muita kuluttajansuojalain vaatimia luottoehtoja. Tietoja ei myöskään kerrottu tarpeeksi selkeästi, sillä ne lukivat vain pienikokoisella tekstillä mainoksen alareunassa. Kuluttaja-asiamiehen mukaan niiden havaitseminen ja lukeminen olisi kuluttajille käytännössä hankalaa. Bigbank AS:n Suomen sivuliike mainosti kulutusluottoja muun muassa tekstillä ”Ota aurinkolainaa nyt ja nauti kesästä enemmän. Huoletonta kesälomaa”. Mainosten taustakuvana käytettiin aurinkoista hiekkarantaa. Mainoksissa kerrottiin luoton määrästä ja laina-ajasta, mutta esimerkiksi luoton todellinen vuosikorko ja muut luottokustannukset jäivät ilmoittamatta, joten mainokset olivat kuluttajansuojalain vastaisia. Lisäksi kuluttaja-asiamies katsoi mainosten olevan hyvän luotonantotavan vastaisia, sillä mainonnassa korostettiin luoton ottamisen huolettomuutta. Koska mainoksista lisäksi puuttuivat kuluttajansuojalain mukaiset tiedot, kuluttaja-asiamies arvioi mainosten olevan omiaan heikentämään kuluttajan kykyä harkita huolellisesti luoton ottamista. Kaikki mainitut yritykset ovat sitoutuneet muuttamaan markkinointiaan kuluttaja-asiamiehen vaatimalla tavalla.

Aiheeseen liittyviä artikkeleja

  • kolikkopinot 1Pikavippiyritysten omien perintätoimistojen toiminta vaikeutuu Helsingin Sanomat kertoo, että monen pikavippiyrityksen kanssa samassa konsernissa toimii perintätoimisto. Uusi perintälaki kuitenkin hankaloittaa yhteistoimintaa.
  • Moneypoint 2Moneypoint Moneypoint tuo helpotusta rahatilanteeseen 50, 100, 150, 200, 300, 350, 400, 450 tai 500 euron verran. Uusille asiakkaille tarjottavat lainasummat ovat aluksi kuitenkin 50 – 150 euroa. […]
  • Vippi.fiVippi.fi Maamme suosituimmaksi vippipalveluksi tunnustautuva Vippi.fi on ratkaisu 50 euron rahantarpeesta aina 2000 euron kokoisiin rahapulmiin. Vippi.fi:n tililuoton avaaminen ja käyttö sujuu […]
  • Kuluttajavirasto varoitti neljän pikavippiyrityksen perinnästäKuluttajavirasto varoitti neljän pikavippiyrityksen perinnästä E-creditin ja Hetivipin taustayritysten toiminnasta on tehty tutkintapyyntö.
  • KL: Pikavippejä käytetäänkin kulutuksen sijaan ruokaan ja lääkkeisiinKL: Pikavippejä käytetäänkin kulutuksen sijaan ruokaan ja lääkkeisiin Vastoin yleisiä uskomuksia, pikavippejä käytetään kerskakulutuksen sijaan ruoan, lastenhoitokulujen, lääkkeiden ja terveydenhoitokulujen maksamiseen.
  • Kokoomuksen varapuheenjohtaja vaatii pikavippien kieltämistäKokoomuksen varapuheenjohtaja vaatii pikavippien kieltämistä Kokoomuksen varapuheenjohtaja Sampsa Kataja haluaisi kieltää pikavipit lailla. Katajan mukaan rajoitukset eivät riitä ongelmien ratkaisuun.
  • vippinet 3Vippi.net Vippi.net on pikalainapalvelu, josta voit hakea nopeasti lainaa ilman vakuuksia tai takaajia silloin, kun tarvitset rahaa nopeasti. Vippi.net palvelun omistaa kaikkien tuntema OK Money […]
  • Nyt myös Raumalla pohditaan vippimainosten kieltämistäNyt myös Raumalla pohditaan vippimainosten kieltämistä Vasemmistoliitosta on vaadittu, että Kouvolan kaupunki lopettaisi omistamiensa tienvarsilla olevien mainospaikkojen vuokraamisen pikalainayritysten käytettäväksi. Ehdotusta on perusteltu […]
  • TE: Vanhemmat huolissaan lastensa vipeistäTE: Vanhemmat huolissaan lastensa vipeistä Nuorten ottamat vipit ovat aiheuttaneet harmaita hiuksia monille vanhemmille, kun nuoret eivät itse pysty maksamaan vippejään ja vanhemmat joutuvat maksumiehiksi.
  • FleksiluottoFleksiluotto Fleksiluotto tarjoaa käyttöösi 2100 euron lainalimiitin. Myönnetty lainalimiitti on käytössä milloin vain ikinä rahaa tarvitsetkaan. Lainan hakeminen on helppoa ja yksinkertaista ja […]