Vippiuutiset

Pikavippien mainontaa rajoitetaan nyt Kemissä

stoppi 1

Useissa kaupungeissa on viime aikoina keskusteltu pikavippimainosten kieltämisestä, ja ainakin Tampere ja Kouvola ovat päätyneet kiellon kannalle. Pohjolan Sanomat kertoo, että Kemin kaupungin tekninen lautakunta on päättänyt kieltää pikavippien mainonnan kaupungin vuokraamilla mainospaikoilla. Kielto asetettiin mainospaikkojen vuokrasopimuksen uusimisen yhteydessä. Sopimustekstissä lukee nyt, ettei mainospaikoilla saa mainostaa internetissä, tekstiviestillä tai muulla vastaavalla sähköisellä välineellä tehtävän lainahakemuksen perusteella myönnettäviä vakuudettomia, arvoltaan pieniä ja lyhytaikaisia kulutusluottoja. Mainospaikkoja vuokraava JCDecaux Finland Oy oli kiellon tarpeellisuudesta aluksi kaupungin kanssa eri mieltä, mutta päätyi kuitenkin hyväksymään vippimainonnan kieltävän vuokrasopimuksen. JCDecaux ei lausunnossaan kiistänyt pikavippien aiheuttamia yhteiskunnallisia ongelmia, mutta katsoi, että niihin voidaan parhaiten puuttua vaikuttamalla itse pikavippeihin eikä niiden mainontaan. Yhtiön käsityksen mukaan vippien yhteiskunnalliset haitat eivät johdu mainonnasta, ja mainonta itsessään vain kertoo kuluttajalle erilaisista vaihtoehdoista. Lisäksi JCDecaux epäili, että kaupungin toimesta tehty pikavippimainosten kielto voi olla yhtä liiketoiminnan alaa syrjivää ja elinkeinovapautta rajoittavaa. Yksittäisen kaupungin mahdollisuus kieltää pikavippimainonta ei olekaan aivan yksiselitteinen. Esimerkiksi Helsingin yleisten töiden lautakunta päätyi viime syksynä esittämään, ettei kaupunki voi kieltää pikavippimainoksia, vaan kielto vaatisi lakimuutoksen. Kemin sopimusjohtaja Markku Pietarila pitää lausunnossaan mainoskieltoa kuitenkin perusteltuna. Lausunnossa todetaan, että mainontaa rajoitetaan monien eri lakien perusteella. Esimerkiksi hyvän tavan vastainen markkinointi on kuluttajasuojalain mukaan kiellettyä. Pietarila huomauttaa, että kuluttajavirasto on viime vuosina joutunut toistuvasti puuttumaan pikavippiyritysten harhaanjohtavaan mainontaan. – Kun otetaan huomioon, että eduskunnassa ja monissa muissakin kaupungeissa on huomioitu pikaluottojen ottamisesta aiheutuvat vakavat yhteiskunnalliset seuraukset, katson, että kaupungilla on niin haluttaessa asianmukaiset perusteet ja mahdollisuus sopia vuokraajan kanssa siitä, ettei kaupungin mainospaikoilla hyväksytä pikaluottojen mainostamista, Pietarila toteaa lausunnossaan. Lausunnon mukaan pikavippimainonnan kielto ei myöskään riko tasapuolisen kohtelun vaatimuksia, mikäli erilaiseen kohteluun on hyväksyttävät perusteet ja kieltoa sovelletaan yhdenmukaisesti kaikkiin pikaluottoyrityksiin.

  Pikavippikierre aiheuttaa ahdistusta ja unettomuutta

Lisää luettavaa

Yle: Pankista on hankala saada pientä lainaa

admin

Lakivaliokunta: Pikaluottolain tiukentaminen on tarpeen

admin

Mikä ihmeen tililuotto?

admin

Pikavippifirman toimitusjohtajalle syyte kiskonnasta

admin

Suomalaiset käyttävät ahkerasti luottokorttia

admin

Uuden lain seuraus: pikavippiä yli 2000 euroa?

admin

Leave a Comment