Sanomalehti Karjalainen uutisoi, että osa pikavippiyrityksistä perii lainvastaisia muistutusmaksuja. Karjalaisen mukaan kuluttajariitalautakunnalle on tullut tämän vuoden aikana 20-30 valitusta koskien pikavippejä. Valitusta on tullut muun muassa, että pikavippiyritykset ovat vaatineet myöhästyneistä maksuista korkeampia korkoja sekä suurempia muistutusmaksuja mitä perintälain mukaan on sallittu. Eräs tapaus lehden mukaan on, kun joku pikavippiyritys on perinyt tekstiviestillä lähetetystä maksumuistutuksesta 15 euron suuruisen lisämaksun. Kuitenkin lain mukaan kirjallisesta maksumuistutuksesta voi periä korkeintaan viiden euron suuruisen lisämaksun. Kuluttajalautakunnalle tehdään vuosittain noin sata valitusta velkojen perinnöistä. Useimmiten valitukset koskevat perintäyhtiöitä, jotka vaativat kuluttajien mielestä kohtuuttomia perintäkuluja. Perintäkulut saattavat olla alkuperäiseen velkaan verrattuna moninkertaisia. Kuitenkin valituksista lähes kaikki ovat olleet lain mukaisia. Perintätoimistot jotka ovat virallisia, toimiluvan saaneita, toimivat useimmiten lain vaatimilla tavoilla. Kuitenkin pikavipit eivät ole ainoat joiden perintäkulut saattavat nousta kohtuuttoman korkeiksi. Pohjois-Karjalan kihlakunnanulosottomiehistä osa pitää pienten velkojen perintäkuluja kohtuuttomina, vaikka olisivatkin lain vaatimissa rajoissa. Esimerkkinä lehti kertoo terveyskeskusmaksut, joiden perintäkulut saattavat olla reilusti moninkertaiset, kuin alkuperäinen maksu oli.
previous post