Pikavippiyrityksen nimissä esiintyneet rikolliset ovat yrittäneet saada uhrinsa maksamaan rahaa omille tileilleen. Tällä kertaa huijaus on ollut erityisen ovela. Poliisin tietoon on tullut lukuisia tapauksia, joissa yksityishenkilöiltä on yritetty huijata rahaa pikavippifirmojen nimissä. Ensimmäinen merkki huijauksesta on ollut, että uhrille on lähetetty tekstiviesti tai sähköpostiviesti, jossa pikavippejä myöntävä yhtiö ilmoittaa maksaneensa pikalainan vahingossa väärän henkilön tilille. Virheellisesti maksettu summa pyydetään palauttamaan viestissä mainitulle tilille. Viestin takana ei kuitenkaan ole pikavippiyritys, vaan rikollinen, ja myös mainittu tili kuuluu rikolliselle tai hänen rikoskumppanilleen. Huijaus on erityisen ovela, sillä se ei paljastu nopeasti. Tilitietonsa tarkastava uhri huomaa, että hänelle on todella maksettu pikavippi, jota hän ei itse ole ottanut. Jos uhri ei epäile viestin alkuperää ja ”palauttaa” pikavipin pyynnön mukaisesti, huijaus käy ilmi vasta, kun pikavippiyritys alkaa eräpäivän jälkeen huomautella saatavistaan. Mitä tehdä, jos on saanut epäilyttäviä viestejä tai maksusuorituksia? Poliisi neuvoo, että mitään ei kannata maksaa, ennen kuin on ottanut yhteyttä kyseiseen pikavippiyritykseen ja varmistanut, ettei kyse ole huijauksesta. Entä jos on hyvässä uskossa maksanut rahat rikollisen tilille, ja nyt pikavippiyrityskin karhuaa saataviaan? Iltalehti muistuttaa, että petollisesti tehty lainasopimus ei sido uhria, joten uhri ei ole pikavippiyritykselle korvausvastuussa. Huijausviestejä on lähetetty ainakin Vivus-pikavippiyrityksen nimissä. Vivus huomauttaa, että turvallisuuden vuoksi Vivus.fi-profiilin ja sähköpostin salasana on tärkeää vaihtaa säännöllisesti. Eri palveluissa ei kannata käyttää samaa salasanaa.