Sonera lopettaa joidenkin tekstiviestipalveluiden, kuten pikavippeihin liittyvien palveluiden, tarjoamisen, kertoo Mobiili.fi.

Päätöksen taustalla on negatiivinen asiakaspalaute.

Tiettyjen ulkoisten palveluntarjoajien tekstiviestipalveluita karsitaan. Sonera ilmoittaa vähentäneensä vuoden alusta muun muassa visailuiden, kyselyiden ja lahjakortti- ja pikavippipalveluiden tekstiviestipalveluita.

Lisäksi Sonera aikoo jatkossa tutkia tarkemmin hyväntekeväisyyskampanjoiden ja tekstiviestillä toimivien verkkorahapalveluiden asianmukaisuuden ennen palveluiden tarjoamista.

Soneran ja Tele Finlandin asiakkaat eivät siis jatkossa voi käyttää Soneran estämiä viestipalveluita, vaikka haluaisivatkin.

Soneran mobiilipalveluiden johtaja Juha Koivuniemi kertoo, että pääasiallinen syy palveluiden karsimiseen on negatiivinen palaute. Palveluihin on liittynyt reklamaatioita ja operaattoria työllistävää jälkiselvittelyä.

Sonera haluaakin lisätä matkapuhelimella maksamisen luotettavuutta.

– Matkapuhelin on tulevaisuudessa yhä tärkeämpi väline kätevään ja luotettavaan maksamiseen, ja siksi haluamme asiakkaiden voivan luottaa mobiiliasiointiin ilman yllätyslaskuja tai harmillista jälkiselvittelyä, Koivuniemi kertoo.

Muutoksen taustalla ovat erityisesti viime vuonna lisääntyneet maksulliset visailutekstiviestipalvelut. Palvelut pyysivät käyttäjän puhelinnumeroa Internetissä, minkä jälkeen alkoi maksullinen tekstiviestiliikenne.

Kolmansien osapuolien tekstiviestipalvelut ovat erilaisia matkapuhelimella käytettäviä palveluita, joiden kulut maksetaan matkapuhelinlaskun yhteydessä. Operaattori myöntää palvelua varten yritykselle tekstiviestinumeron ja laskutuspalvelun. Palvelusta vastaa sitä tarjoava yritys, ja sopimussuhde syntyy palvelua käyttävän asiakkaan ja yrityksen välille.

Aiheeseen liittyviä artikkeleja