Velalliset ovat alkaneet ahkerasti soittamaan apua Takuu-Säätiön ylläpitämään Velkalinjaan. Velkalinjaan on elokuun puoleen väliin mennessä tullut enemmän puheluita, entä koko viime vuoden aikana.

Takuu-Säätiö on neuvontaa antava valtakunnallinen sosiaalijärjestö, joka neuvoo eteenkin velka-asioissa. Velkalinjalle voi soittaa kuka tahansa velka-asioista pohtiva henkilö. Velkaneuvontaan on tämän vuoden elokuuhun mennessä soittanut jo 18 000 henkilöä, kun viime vuonna koko vuoden aikana velkaneuvontaan soitti 17 000 henkilöä.

Kaikista velkalinjalle soittavista henkilöistä noin 12 prosenttia kärsii pikavippiongelmista. Suurin osa velkalinjan asiakkaista on normaalien kulutusluottojen kanssa ongelmissa olevia henkilöitä. Vuonna 2010 pikavippiongelmaisia kuitenkin oli puolet vähemmän, eli noin 6 prosenttia kaikista soittajista.

Nykyään myös kulutusluottojen kanssa ongelmista kärsivillä on enemmissä määrin myös pikavippejä. Muutama vuosi sitten samassa tilanteessa oli joka viides, kun nyt niitä on jo joka kolmannella.

Suuresta soittomäärästä johtuen Takuu-Säätiössä pystytään vastaamaan vain noin viidennekseen kaikista puheluista.

Takuu-Säätiöstä saa apua oman taloudellisen kriisin lisäksi myös velkojen järjestelylainoihin. Takuu-Säätiön mukaan järjestelylainojen takaushakemukset ovat hieman nousussa viime vuodesta.

Heikko taloustuntemus ja huolimaton rahankäyttö eivät läheskään aina ole syy velkaongelmiin.

– Vain noin kaksi soittajaa kymmenestä olisi voinut hoitaa raha-asiansa huolellisemmalla rahankäytöllä ja kulutuksella, kertoo Takuu-Säätiön viestintäpäällikkö Minna Mattila.

Suurimmalla osalla velkaongelmaisista on taustalla jokin suuri elämän muutos, kuten ero tai sairaus. Velkaongelmia koituu Mattilan mukaan myös työllisyysongelmista, sekä yritystoiminnan vaikeuksista, jotka ovatkin viime vuonna lisääntyneet. Silti yhä useampi soittaja kertoo taustalle olevan ihmissuhde- tai psyykeongelmia.

Aiheesta uutisoi Taloussanomat.

Aiheeseen liittyviä artikkeleja